آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای شتاب

کامپیوتر/حسابداری/مدیریت/صنایع -آدرس آموزشگاه: میدان آزادی -بین رجایی 1 و رجایی ۳ - تلفن: 3۲۳۱۰۰۵۹و 3۲۳۱۷۱۱۷

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای شتاب

کامپیوتر/حسابداری/مدیریت/صنایع -آدرس آموزشگاه: میدان آزادی -بین رجایی 1 و رجایی ۳ - تلفن: 3۲۳۱۰۰۵۹و 3۲۳۱۷۱۱۷

سیستم‌های عامل؛ سفره همیشه گسترده برای ویروس نویسان

اگر چه ویندوز مشهورترین و پرکاربرد ترین سیستم عامل طراحی شده برای رایانه ها است و به همین علت هم مورد توجه ویژه ویروس نویسان قراردارد، اما دیگر سیستم عامل ها نیز از هجوم ویروس ها در امان نیستند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران،از سایت فارس، گسترش استفاده از محصولات نرم افزاری یک شرکت خاص در دهه90 و در زمانی که اینترنت در حال همه گیر شدن بود، باعث نگرانی های جدی امنیتی شد.
چون تنها کافی بود یک ویروس قدرتمند برای آسیب زدن به یکی از نرم افزارهای پرطرفدار مایکروسافت طراحی و توزیع شود. پیامدهای این امر می توانست بسیار منفی و فاجعه بار باشد.

در دهه 90 شرکت مایکروسافت کنترل بازار سیستم های عامل را در دست گرفت و با عرضه نرم افزار آفیس در تمامی شرکت های تجاری و نهادهای مهم اداری حضور یافت. کاربران محصولات این شرکت به خصوص نرم افزارهای شبکه‌ای مانند Microsoft Outlook و مرورگر Internet Explorer در برابر گسترش بی سابقه ویروس ها مصونیت نداشتند و هر روز شاهد یک حمله جدید با استفاده از آسیب پذیری های این نرم افزارها بودند.
کنترل انحصاری دنیای سیستم عامل ها و نرم افزارهای اداری توسط مایکروسافت کمابیش ادامه دارد و همین مساله تولیدات این شرکت را به طعمه ای لذیذ برای هکرها و ویروس نویسان مبدل کرده است. از سوی دیگر اشکالات و حفره های امنیتی متعدد موجود در این نرم افزارها موجب انتقادهای گسترده کاربران و خسارات سنگین مادی و معنوی به آنها شده است.
این وضعیت مایکروسافت را مجبور به سیاست گذاری های جدید برای مقابله به مثل و حفظ جایگاه خود در بازار نمود. یکی از اولین نتایج این امر عرضه ماهانه وصله های نرم افزاری برای رفع مشکلات متعدد تولیدات مایکروسافت بود.
این سیاست چند سالی است به طور مرتب اجرا می شود و مایکروسافت در اولین سه نشبه هر ماه میلادی تعدادی وصله امنیتی را برای نرم افزارهای مختلف خود منتشر می کند که معمولا بخش عمده آنها برای حل مشکلات سیستم عامل ویندوز طراحی شده است.
اگر چه ویندوز مشهورترین و پرکاربرد ترین سیستم عامل طراحی شده برای رایانه ها است و به همین علت هم مورد توجه ویژه ویروس نویسان قراردارد، اما دیگر سیستم عامل ها و پلاتفورم ها هم از هجوم ویروس ها در امان نیستند.
هر سیستم عاملی که به برنامه های جانبی اجازه اجرا دهد، از نظر تئوریک به ویروس ها امکان استفاده می دهد. برخی سیستم عامل‌ها در مقایسه با سیستم عامل های دیگر امنیت کمتری دارند. در این میان سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس مانند لینوکس و به طور کلی برنامه های سازگار با NTFS که بر روی پلاتفورم های ویندوز NT اجرا می شوند، امنیت بیشتری دارند. این سیستم عامل ها به گونه ای طراحی شده اند که مجوز استفاده از فایل های اجرایی را در چارچوب بخشی حفاظت شده از حافظه دستگاه صادر می کنند.
سیستم عامل دیگری که در کنار ویندوز و لینوکس مورد توجه ویروس نویسان قرار دارد، سیستم عامل مک اپل با نام کامل Mac OS X است. Mac OS X از سال 2006 مورد سوءاستفاده های امنیتی محدودی قرار گرفته است. تعداد ویروس های طراحی شده برای نسخه های قدیمی تر سیستم عامل اپل موسوم به Mac OS Classic بسیار محدود است و خود اپل تعداد آنها را فقط چهار مورد اعلام کرده است.
اما منابع مستقل تعداد این ویروس ها را همراه با نسخه های مختلف آنها تا 63 مورد دانسته اند. اپل همیشه تعداد اندک ویروس های طراحی شده برای مک و مشکلات امنیتی کمتر سیستم عامل خود را از جمله دلایل برتری Mac OS X بر ویندوز دانسته است و در تبلیغات خود بر آن تاکید کرده است.
با این حال نمی توان در این مورد با قطعیت سخن گفت، چون برخی کارشناسان امنیتی بر این باورند که ممکن است Mac OS X هم مشکلات امنیتی متعددی داشته باشد که به علت کاربران اندک آن چندان مورد توجه ویروس نویسان قرار نگرفته باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد