آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای شتاب

کامپیوتر/حسابداری/مدیریت/صنایع -آدرس آموزشگاه: میدان آزادی -بین رجایی 1 و رجایی ۳ - تلفن: 3۲۳۱۰۰۵۹و 3۲۳۱۷۱۱۷

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای شتاب

کامپیوتر/حسابداری/مدیریت/صنایع -آدرس آموزشگاه: میدان آزادی -بین رجایی 1 و رجایی ۳ - تلفن: 3۲۳۱۰۰۵۹و 3۲۳۱۷۱۱۷

چرا رسانه‌های اجتماعی در ایران فیلتر شده‌اند؟

جواد افتاده - فناوران - نخستین همایش بین‌المللی روابط عموی 2 روز جمعه گذشته با حضور استادان، دانشجویان و مسوولان حوزه ارتباطات و روابط عمومی کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.



تقریبا تمامی سخنرانان با توجه به ارتباط روابط عمومی ۲ با رسانه‌های اجتماعی و وب ۲ به طرح نمونه‌هایی در این رابطه پرداختند.

جواد افتاده - فناوران - نخستین همایش بین‌المللی روابط عموی 2 روز جمعه گذشته با حضور استادان، دانشجویان و مسوولان حوزه ارتباطات و روابط عمومی کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.



تقریبا تمامی سخنرانان با توجه به ارتباط روابط عمومی ۲ با رسانه‌های اجتماعی و وب ۲ به طرح نمونه‌هایی در این رابطه پرداختند.

تبدیل تهدید به فرصت!
سوال بزرگ اکثر سخنرانان همایش روابط عمومی 2 این بود که چرا رسانه‌های اجتماعی که به‌عنوان عامل تحولات عصر جدید مطرح می‌شوند، فیلتر هستند و چرا به جای استفاده از فرصت‌های رسانه‌های اجتماعی، همچون مانیتورینگ فضا و نیاز جامعه آنها را فیلتر می‌کنیم؟

دکتر داود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران و دبیر علمی این همایش در پاسخ به سوال یکی از حاضران در خصوص فیلتر بودن رسانه‌های اجتماعی گفت: فیلترینگ در همه جای دنیا وجود دارد، اما نکته این است که مخابرات در زمینه فیلترکردن وب‌سایت‌ها تصمیم نمی‌گیرد بلکه کمیته ویژه فیلترینگ کشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و وزارت ارتباطات تنها اجرا کننده تصمیمات است.

از جمله پیشنهاداتی که حاضران این همایش مطرح کردند، تصویب و ارایه قطعه نامه پایانی جهت کاربردی شدن مباحث این همایش در سازمان‌ها بود.

رسانه اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای
دکتر حسین افخمی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در این همایش گفت: اطلاع‌رسانی و ارتباطات نوین حاصل رشد و توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و میان کنش افراد، جامعه، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی است لذا روابط عمومی از جمله حرفه‌هایی است که با به کارگرفتن رسانه‌های اجتماعی، دوره جدیدی را با عنوان “روابط عمومی2” تجربه می‌کند.
رییس مرکز پژوهش‌های ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: رسانه‌های اجتماعی، زمینه‌ای جدید و اغلب ستیزه‌جو در حوزه عمل روابط عمومی است و وضعیتی رو به رشد دارد. استفاده مناسب از رسانه‌های اجتماعی در حرفه روابط عمومی هم با چالش‌هایی روبه‌رو است که هم فرصت تلقی می شود و هم تهدید.

عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در تعریف رسانه اجتماعی گفت: رسانه‌های اجتماعی عنوانی است برای تارنماها و ابزار (آنلاین) که به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر در تعامل قرار گیرند تا از این طریق اطلاعات، نظرات و دانش خود را تسهیم کنند. رسانه‌های اجتماعی بر هویت اجتماعی یا شبکه‌ای بودن استوار است و با افزایش میزان مشارکت و درگیر شدن کاربران از سایر رسانه‌ها متمایز می‌شود. وی انتقاداتی نیز نسبت به آمار واقعی کاربران اینترنت در ایران داشت.

هژمونی تاکتیک‌های بصری در روابط عمومی 2
دکتر حسن بشیر، رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این همایش گفت: روابط عمومی مدرن از مرزهای سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبلیغات به شیوه سنتی عبور کرده است. عامل اساسی این تحول مهم، فضای مجازی و ابزار عملیاتی آن یعنی اینترنت است که فضای ارتباطی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، محلی و جهانی را به شدت متحول کرده است.

عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: تاکتیک‌های ارتباطی در محیط جدید نیز به شدت متحول شده است. هژمونی تاکتیک‌های بصری (تصویری) در این محیط جدید بیش از تاکتیک‌های نوشتاری و گفتاری تاثیرگذار بوده و به هر اندازه که تاکتیک‌های بصری برجسته‌تر، متناسب‌تر و ساده‌تر مطرح شود، ارتباط میان فرستندگان و گیرندگان قوی‌تر، متعادل‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.بشیر ادامه داد: جنبش روابط عمومی 2 که مبتنی بر گروه‌های اجتماعی اینترنت است، می‌تواند با به‌کارگیری زبان جدید تصویری نسبت به انتقال مفاهیم مورد نظر با سرعت، شفافیت و درک ساده‌تر اقدام کند و کنشگران مختلف را با همدیگر با پیوندی محکم‌تر ارتباط دهد.

وب 2، عامل تحولات روابط عمومی
دکتر علی‌اکبر جلالی، دانشیار دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این همایش گفت: روابط عمومی عصر نوین، بر مبنای اصول جامعه اطلاعاتی، تاکید بر دو عنصر مهم اطلاعات و ارتباطات دارد. تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات از یکسو و ارتقای دانش نظری روابط عمومی، تسلط بر ارتباطات اجتماعی و استفاده مناسب از رسانه‌های نوین در جهت شکل‌دهی به افکار عمومی از سویی دیگر نیازهای عصر حاضر در روند سیر تکاملی روابط عمومی هزاره سوم است.

وی اظهار داشت: وب 2 و ابزارهای موجود در آن شرایطی را برای روابط عمومی‌ها فراهم کرده‌اند تا کارگزاران روابط‌عمومی بتوانند با استفاده از آنها بر هر دو عنصر اطلاعات و ارتباطات در جهت انجام ماموریت‌های مشخص خود در یک سیستم روابط عمومی مسلط شوند.

دانشیار دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: روابط عمومی 2 تنها در ارایه خدمات بهتر و سریع‌تر به مخاطب خلاصه نمی‌شود، بلکه شرایطی را فراهم می‌کند تا مخاطب بتواند نظرات خود را ساده‌تر و بدون گذراندن محدودیت‌ها و سدهای مستحکم به سمع و نظر مدیریت سازمان برساند.

رسانه جدید،‌ ابزار جدید،‌ مخاطب جدید
درید برکینریج، نویسنده کتاب “ روابط عمومی 2: رسانه جدید،‌ ابزار جدید،‌ مخاطب جدید” نیز کلیپی را از دستاوردهای خود در این زمینه ارایه داد.
وی گفت: هنگامی که از روابط عمومی2 صحبت می‌کنیم،‌ منظورمان همگرایی واقعی روابط عمومی در اینترنت است که به ما اجازه می دهد تا به‌صورت مستقیم از طریق رسانه اجتماعی با مصرف کنندگان صحبت کنیم.
وی اظهار داشت: روابط عمومی2 نسل جدیدی از کاربران اینترنت را پرورش می‌دهد. این نوع روابط عمومی است که اعتماد ایجاد می‌کند و روابط را بیش از پیش تقویت می‌کند زیرا امکان ارتباط مستقیم را فراهم می‌آورد.

تصمیم سازی نرم افزار به جای انسان
حسین امامی، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی یکی از ارایه‌دهندگان مقاله در این همایش، با بیان اینکه روابط عمومی در عصر وب 2 حیاتی‌ترین بخش هر سازمانی است که هدفش تقویت و برقراری شبکه‌های اجتماعی در کانال‌های ارتباطی درون و بیرون از سازمان است، گفت: روابط عمومی‌ها امروزه با توجه به نقش حساس خود باید چند گام جلوتر از زمان باشند.
وی اظهار داشت: سرعت در اطلاع‌رسانی و جذب مشارکت مخاطبان، اصلی‌ترین مواردی است که روابط عمومی2 را به “روابط عمومی یک “ تحمیل کرده و کارگزاران روابط عمومی برای بهره‌برداری از این سرعت و دقت طلایی، باید تکنیک‌های نوین رقابت را بیاموزند.

این محقق حوزه ارتباطات گفت: روابط عمومی بخش مهمی از یک سازمان است که وظایفی همچون اطلاع‌رسانی، پاسخگویی، شناخت «افکار عمومی»، تجزیه و تحلیل «نقاط قوت و ضعف‌ها» و شناسایی «فرصت‌ها و محدودیت‌ها» را بر عهده داشته و در پی آن است تا با پیشگیری از محدودیت‌ها، بهترین استفاده را از فرصت‌ها برای تحقق اهداف سازمان ببرد.امامی خاطرنشان کرد: در روابط عمومی 2 خدمات و ابزارها به صورت آنلاین گسترش می‌یابد. در این مرحله برقراری ارتباط تعاملی بوده و زمینه آنچنان فراهم می‌شود تا کاربر به عنوان یک عضو فعال در برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط عمومی مشارکت کند.
وی افزود: روابط عمومی 2 وارد مرحله‌ای می‌شود که نرم‌افزار به جای انسان تصمیم‌سازی می‌کند و در پی کشف معنا هستند. کافی است داده‌های اولیه به برنامه‌ها یا نرم‌افزارها مربوط وارد شود.

روابط عمومی 2 مجرای جدید در روابط عمومی
نفیسه ظفرمند، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط عمومی در دانشگاه قاضی آنکارا ترکیه نیز در این همایش گفت: پیشرفت تکنولوژی مدرن در همه زمینه‌ها ازجمله روابط عمومی تاثیرات بسزایی داشته و امروزه سازمان‌هایی که خواستار همسویی با تحولات و پیشرفت‌های عصر جدید هستند، فناوری‌های نو را متناسب با هدف خود و به‌عنوان عنصری اساسی در فعالیت‌های‌شان به کار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: در جوامع امروزی، با توجه به رقابت بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، نه تنها استفاده از فناوری‌های مدرن ضروری شده بلکه طبق دیدگاهی که مبتنی بر همسو بودن با دنیای رو به پیشرفت فناوری‌هاست، استفاده صحیح از فناوری‌های مدرن عامل اساسی برای کسب موفقیت در صحنه‌های رقابت ملی و بین‌المللی است.

دکتر حمید ضیایی پرور، دبیر گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری نیز، در این همایش نتایج تز دکترای خود را با عنوان “ بررسی وضعیت استفاده وزارتخانه‌های ایران از تکنولوژی‌های کاربردی” ارایه کرد.
وی گفت: روابط عمومی الکترونیکی یکی از رویکردهای جدید به موضوع روابط عمومی در کشورهای مختلف جهان محسوب می‌شود. پیاده‌سازی روابط عمومی الکترونیکی در هر نهاد یا سازمان یا وزارتخانه‌ای مستلزم شناخت و بهره‌گیری از فناوری‌های کاربردی مرتبط با آن است
ضیایی پرور افزود: این تکنولوژی‌ها طیفی از فناوری‌هایی نظیر وب‌سایت، وبلاگ، موتورهای جست‌وجو، اینترانت، پادکست، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و اینترنتی، تلفن‌های گویا، پیامک، وپ، خبرخوان، تبلیغات اینترنتی، اکسترانت، تله تکست و خبرنامه‌های الکترونیکی را شامل می شوند.

کاربران، بنیان روابط عمومی 2
جواد افتاده، روزنامه‌نگار و دانشجوی ارتباطات نیز یکی دیگر از مقاله‌های برگزیده در همایش روابط عمومی 2 را ارایه کرد. وی گفت: ظهور “رسانه‌های اجتماعی” مفاهیم سنتی روابط عمومی، استفاده از رسانه‌ها، تولید و ارسال پیام را تغییر داده، بنابراین روابط عمومی باید انعطاف داشته و از طریق رسانه‌های اجتماعی، “تعامل‌های اجتماعی” را برای تاثیر در “هویت جدید” مخاطبان تحقق بخشد.
وی افزود: با ظهور رسانه‌های اجتماعی، اصول روابط‌عمومی تغییر نکرده، بلکه محیط، کانال‌ها و نحوه واکنش مخاطبان به طور برجسته‌ای تغییر یافته است. بنابراین نیاز به تغییر کانال‌ها و روش‌ها احساس می‌شود و شاید بتوان گفت، روابط عمومی از جمله واحدهایی باشد که مدام در حال تغییر است. زیرا مخاطبانش متغیر هستند.

افتاده با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی اقیانوسی بزرگ است که روابط عمومی باید شنا کردن در آن را بیاموزد، اظهار داشت: مخاطب امروز روابط عمومی، مخاطب منفعل و غیرفعال نیست بلکه مخاطبی است که خود تولیدکننده محتوا است.
وی در تعریف روابط عمومی 2 گفت: روابط عمومی2، در سایه رسانه‌های اجتماعی از عنصری تعاملی به عاملی اشتراکی و اجتماعی تبدیل می‌شود و به طور پویا با کاربران تولید کننده محتوا درگیر است. لذا PR2.0 تعاملی پویا، مدت‌دار و چندجانبه است که در این راه با به‌کارگیری معیارهای صداقت و اعتماد، اعتبار کسب می‌کند.

وی افزود: اگر رسانه اجتماعی را خیابان دوطرفه فرض کنیم، روابط عمومی 2 به مانند چراغ راهنمایی و رانندگی این خیابان است که باید رانندگان (کاربران) را هدایت، راهنمایی و کنترل کند تا جامعه‌ای (جامعه وبی) با اهدافی مشترک به مقصد نهایی خود برسد، بنابراین PR2.0 با استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای پیشرفت حضور آنلاین در جامعه وبی گام بر می‌دارد.
گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی2 به همت موسسه کارگزار روابط عمومی و دبیرخانه دایمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران برگزار شد. 

منبع: http://www.itna.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد