اما نکته عجیبتری در این مقاله آمده یعنی همانجا که میگوید: «...اگر شما از Mail Server داخلی برای ارسال ایمیل استفاده میکنید...» شاید معنای آن این باشد که کاربران خانگی، شرکتهای کوچک و یا آنهایی که ایمیل سرور داخلی ندارند(که در واقعا بخش اعظم کاربرانش را تشکیل میدهد) اهمیت کمتری دارد و بنابراین مشکل پیش آمده برای ایمیل آنان چندان مهم نیست؛ ولی آیا برای یک شرکت مشهور واقعیت چنین است؟
اما نکته عجیبتری در این مقاله آمده یعنی همانجا که میگوید: «...اگر شما از Mail Server داخلی برای ارسال ایمیل استفاده میکنید...» شاید معنای آن این باشد که کاربران خانگی، شرکتهای کوچک و یا آنهایی که ایمیل سرور داخلی ندارند(که در واقعا بخش اعظم کاربرانش را تشکیل میدهد) اهمیت کمتری دارد و بنابراین مشکل پیش آمده برای ایمیل آنان چندان مهم نیست؛ ولی آیا برای یک شرکت مشهور واقعیت چنین است؟
امنیت یا دردسر ؟!
زیان سنگین به کاربران در اثر اقدامات نادرست برخی سرویس دهندگان اینترنتی
حمید خانزاده
گاهی برحی شرکتها در جهت تامین امنیت بیشتر، اقداماتی انجام میدهند که مستلزم برخی تغییرات و یا دردسرهایی برای کاربران خواهد بود.
مدتی از زمان ارائه راه حل جدید امنیتی توسط شرکت اینترنتی شاتل میگذرد. این شرکت(یا بهتر است بگوییم بخش فنی این شرکت) در پی کم کردن خطرات اسپم، اقدام به تغییراتی در سرویس اینترنتی خود کرده است و آن را مقابله با مشکلاتی که اسپم (SPAM) برای شبکهها ایجاد می کند نامیده است. از آنجا که این مشکل برای کاربران زیادی(از جمله خود بنده) پیش آمده و خواهد آمد، مناسب دیدم این موضوع بررسی نمایم.
در این نوع از مقابله، شرکت مزبور خواسته یا ناخواسته سرویس بسیاری از افراد و شرکتهایی را که با Outlook و نرم افزارهای مشابه اقدام به ارسال نامههای الکترونیکی میکنند دچار اختلال کرده است، در واقع قدمی که شاتل برای مقابله با اسپمها برداشته، کمی اشتباه است، یا شاید بتوان گفت با هدف اصلی اقدام مزبور مغایرت دارد؛ لطفا به این لینک که حاوی مقاله بخش فنی شاتل در این زمینه تهیه شده توجه کنید:
www.shatel.ir/content/category/3/85/148/lang,fa_IR/index.html(میتوانید برای رسیدن مقاله فوق این مراحل را بپیمایید: وارد صفحه اصلی سایت شرکت شاتل شوید ww.shatel.ir از منوی بالا بر روی گزینه پشتیبانی کلیک کنید و سپس در صفحه جاری از منوی وسط صفحه گزینه اسپم چیست؟ را انتخاب کنید.)
در این مقاله میتوانید این عبارت ذکر شده را ببینید:
«شرکت شاتل در نظر دارد برای جلوگیری از روی دادن مشکلات و اختلالاتی که به صورت روزافزون توسط اسپمها(SPAM) برای شبکهها ایجاد میشود، تدابیر جدیدی بیاندیشد. در صورتی که شما از MailServer داخلی برای ارسال Email استفاده میکنید، برای انجام تنظیمات SmartHost سرور خود این جا کلیک کنید. برای به کارگیری این تدابیر، پورت ارسال ایمیل(25) بسته خواهد شد و کاربران برای ارسال ایمیل خود ازطریقMicrosoft Office Outlook ،Outlook Express ،Thunderbird و ... باید از پورت Submission یا همان(TCP587) استفاده کنند.»
همه ما میدانیم که «اسپم» ایمیلی است که ناخواسته برای تبلیغات، برای منحرف کردن کاربر، برای هک کردن کاربر و یا مقاصد دیگر ارسال میشود، با توجه به اینکه شاتل پورت 25 یعنی پورتی که وظیفه ارسال ایمیل را دارد بسته است، و وظیفه آن را به پورت 587 واگذار کرده است، پس بعبارتی کمکی به کاربران نکرده تا آنان را از دریافت ایمیلهای اسپم نجات دهد، بلکه با این اقدام خود دردسرهایی را برای کاربران و شرکتهای ارائه دهنده میزبانی ایمیل کاربران و شرکتها ایجاد کرده است، در حال حاضر برای کاربرانی که از اینترنت شاتل استفاده میکنند و از یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات میزبانی ایمیل سرویس میگیرند از طریق Outlook یا نرمافزارهای مشابه امکان ارسال ایمیل ندارند، و شرکتهای سرویس دهنده ایمیل مجبور شدهاند در اثر این اقدام فنی خام، ایمیل سرورهای خود را کمی تغییر دهند تا بتوانند هم با پورت 25 برای کاربرانی که از سرویس اینترنت شاتل استفاده نمیکنند و هم با پورت 587 برای کاربرانی که از اینترنت همین شرکت استفاده میکنند امکان ارسال ایمیل را فراهم کنند. اما همین تغییر بظاهر کم هم میتواند برای سرویس دهندگان ایمیل سرور خطر بزرگی باشد چون آنها علاوه بر پورت 25 پورت دومی را نیز باز کردهاند و این یک چراغ روشن برای حمله هکرها به سرورهای آنها محسوب میشود.
در قسمتی از این مقاله ذکر شده که: «که اگر شما از Mail Server داخلی برای ارسال ایمیل استفاده میکنید...» نمیدانم چند درصد از شرکتهای ایرانی که از سرویس اینترنت شاتل استفاده میکنند ایمیل سرور را در داخل شرکت خود راهاندازی میکنند، ولی نباید بیش از 5% باشند آنها هم شرکتهای بزرگ و دولتی هستند، چون بسیاری از کاربران به خوبی با بستر اینترنتی ایران آشنا هستند و میدانند اگر ایمیل سرور را داخل شرکت نصب کنند و روزی در جایی یک کابل قطع شود اینترنت که تعطیل می شود هیچ، ایمیل سرور هم به خواب عمیق فرو میرود و حتی کسانی که برای آنها هم ایمیل میفرستند نیز ایمیلشان برگشت میخورد و پیغام «میل سرور مورد نظر در دسترس نبود» را میگیرند، لذا بسیاری از شرکتها چنین ریسکی را نمیپذیرند و ایمیل سرور داخلی راه نمیاندازند.
اما نکته عجیبتری در این مقاله آمده یعنی همانجا که میگوید: «...اگر شما از Mail Server داخلی برای ارسال ایمیل استفاده میکنید...» شاید معنای آن این باشد که کاربران خانگی، شرکتهای کوچک و یا آنهایی که ایمیل سرور داخلی ندارند(که در واقعا بخش اعظم کاربرانش را تشکیل میدهد) برای شرکت شاتل اهمیت کمتری دارد و بنابراین مشکل پیش آمده برای ایمیل آنان چندان مهم نیست؛ ولی آیا برای یک شرکت مشهور مانند شاتل واقعیت چنین است؟
در انتها ضمن اظهار تعجب از این اقدام فنی غیرمتعارف و البته دردسرساز برای کاربران یک سرویس دهنده بزرگ اینترنتی، امیدوارم علت چنین تدابیری برای کاربران توضیح داده شده و همچنین مشکل نیز رفع گردد.
منبع:http://itna.ir/